Nieuwe G-Klasse geeft Visual Art Rally extra kleur

De Visual Art Rally zal dit jaar onder andere in het teken staan van een vuurdoop, de geboorte van een nieuwe klasse die de rallysport extra kleur moet gaan geven. Deze nieuwe G-klasse brengt een aantal spectaculaire BMW’s aan de start en moet samen met een andere nieuwe klasse (P-klasse) de basis gaan vormen voor een mooi en betaalbaar initiatief. André de Vries, één van de coureurs die aanstaande zaterdag in actie komt, introduceerde deze nieuwe rallyklasse aan ons. Lees hieronder zijn verhaal.

Na een actieve race carrière van ruim 30 jaar, ben ik via karting, formule wagens en tourwagens, begonnen met rallyrijden. Het was voor mij een nieuwe uitdaging. Rally heeft mij altijd aangetrokken, maar hoe stap je in?

Het was erg lastig om tot een keuze voor een rally auto te komen. Ik zat met het volgende dilemma: om te kunnen rallyrijden, ben je gebonden aan een FIA gehomologeerde auto. Daardoor is de keus aan auto’s, (die in elk geval voor mij ook nog redelijk betaalbaar zijn) vrij beperkt. Maar de rally trok me zo zeer aan, dat ik vond dat die drempel mij niet zou moeten tegenhouden.

Op zoek dus, naar andere mogelijkheden. Mogelijkheden die de instap naar de rallyklasse niet alleen voor mij, maar ook voor andere enthousiastelingen toegankelijker zouden kunnen maken. Een nieuwe R5? te kostbaar, geen optie. Een oude E30 M3? had ik al eens geprobeerd, maar doordat deze wagens niet meer in productie zijn, worden de schaarse onderdelen ook onbetaalbaar.

Het zette me aan het denken: Er moet eigenlijk een mogelijkheid komen om te kunnen rallyrijden op nationaal niveau, zonder dat je per sé een FIA gehomologeerde, (dus voor veel mensen een onbetaalbare) auto nodig bent. De eerste ideeën voor een nieuwe, laagdrempelige rallyklasse met een lagere financiële instap waren geboren.

Ideeën borrelden enthousiast op: je zou allereerst je eigen merk en type rally-auto zelf moeten kunnen bepalen, om de financiële drempel laag te kunnen houden. Via de Rally Club Holland, heb ik mijn ideeën op de RCH-vergaderingen voorgelegd aan de leden en voorzitter Dennis Masselink. Zij waren ook enthousiast. Samen hebben we om de tafel gezeten om het plan verder uit te werken.

Vervolgens is de RCH met het BSR ( Bestuur Sectie Rally) met de ruwe plannen aan het werk gegaan. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en ligt er een reglement voor “standaard” productie auto’s in twee nieuwe klasses: de rally groep G  (modified) en groep P (standaard)

Het groep G reglement houdt kort samengevat het volgende in:
De auto’s mogen niet ouder zijn dan 20 jaar en moeten een Europese type-goedkeuring hebben. Er moet bij de KNAF een aanvraag voor de autokeus gedaan worden en een technisch paspoort worden aangevraagd. De auto’s mogen max. 300 PK hebben bij een gewicht van 1300 KG. (4wd 1350 KG.) De motor mag max. een 2.0 turbo of 3,5 atmo zijn.

Bovenstaande maakt mogelijk, dat je bijvoorbeeld met een Golf GTI, Megane RS, BMW 130i, Audi A1, S3, TT enz. Oftewel, de auto van je eigen keus, binnen de reglementen van de klasse, kunt starten. Hierdoor zal de rally voor veel meer mensen bereikbaar en toegankelijk worden Er zal een vernieuwing van auto’s in het startveld  komen. Toeschouwers kunnen zich meer identificeren met de auto’s in het startveld, doordat ze in het dagelijks leven ook een dergelijke auto besturen.

Ik ben inmiddels bijna klaar met het bouwen van een BMW 125i, turbo. Komend weekend zal na anderhalf jaar plannen maken en vergaderen, de auto voor het eerst op de Visual Art Rally-proef meerijden. Bijzonder is dat ondergetekende, en Dennis Masselink (voorzitter van de RCH) als navigator deze eerste shakedown samen zullen maken.

Ik hoop dat we meer mensen enthousiast kunnen maken voor deze nieuwe mogelijkheid om een stuk eenvoudiger in te stappen in de rally, met de auto van jou keus. binnen de reglementen van de klasse.

André de Vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *