206 Rally Cup aan de start van Visual Art Rally

Tijdens de Visual Art Rally is de competitie volop aanwezig. Niet alleen voorin het algemeen klassement, maar ook achterin het veld zal er met de komst van diverse cups fel gestreden worden voor de eindzege. Één van deze cups is de Peugeot 206 Rally Cup. Ruim 20 van deze auto’s zoeken de onderlinge competitie met elkaar op in deze opstartklasse, die goedkoop rallyrijden weer mogelijk moet maken. Aan het woord Rutger-Jan Hesselink, medeoprichter van dit initiatief.

Hoe ontstond het initiatief de 206 Rally Cup leven in te blazen?
“Het aantal deelnemers in de Nederlandse Rallysport liep de afgelopen jaren schrikbarend terug. Als liefhebber pur sang ging me dat aan het hart. Ik ben gaan rekenen en heb als uitgangspunt gekozen dat rallysport vooral laagdrempelig dient te zijn om nieuwe deelnemers aan te trekken. Dit resulteerde in een kant-en-klare Peugeot 206 die inclusief aanschaf van een straatauto onder de 5000 euro kon blijven. In dit bedrag zitten zelfs 6 Toyo R1R banden die Toyo Tire Benelux tegen erg aantrekkelijke voorwaardes beschikbaar heeft gesteld aan de deelnemers. Voor alle benodigde onderdelen zijn wij op zoek gegaan naar leveranciers die een goed product voor een aantrekkelijke prijs kunnen leveren. Dit geldt ook voor de rolkooi die we door een rolkooibouwer uit het oosten van Nederland laten inbouwen (waarbij de rolkooi aan alle FIA-eisen voldoet), zodat we ook in het buitenland kunnen starten. In de basis blijft de Peugeot 206 een standaard auto waarbij motor wordt voorzien van een andere ECU-mapping en andere schokdempers mogen worden gemonteerd. Versnellingsbak, remmen en uitlaat (afgezien van de einddemper) blijven standaard waardoor de kosten beperkt blijven. Eind 2016 kocht Ard Pierik de eerst gebouwde 206, die we als demo hadden bedoeld. Daarna ging het snel en binnen een mum van tijd hadden we circa 10 deelnemers uit vooral Oost-Nederland. Ons idee werkt dus, en daarmee voldoen we aan onze eigen geformuleerde doelstelling om nieuwe deelnemers in de rallysport te kunnen helpen.”

Hoe kun je de sfeer & competitie binnen de cup omschrijven?
“De deelnemers en hun monteurs en supporters zijn unaniem in hun oordeel. De sfeer wordt geroemd, iedereen helpt elkaar waar nodig, en op de proeven probeert iedereen zo optimaal mogelijk te presteren. Ons servicepark straalt uniformiteit uit met voor iedere deelnemer een (door de organisatie ter beschikking gestelde) zwarte cuptent met een geel grondzeil. Daarnaast proberen we ook bij iedere wedstrijd een centrale cuptent met catering te hebben.”

Wat is volgens jullie het succes achter de enorme groei van de cup?
“Rallyrijden in een betaalbare auto, breedtesport bij uitstek. Er is geen enkele andere klasse te bedenken waarbij je zoveel competitie kunt vinden. Zoals het er nu uitziet halen we dit seizoen het aantal van 20 teams. Daarbij helpt het dat er weinig voorwaarden zijn om mee te doen. Je hebt een Peugeot 206 (3-deurs) uitvoering nodig met een 1600 16-klepsmotor nodig die voldoet aan de cupeisen. Daarnaast dien je te beschikken over een rallylicentie. Als deelnemers willen doorgroeien juichen we dat alleen maar toe, uiteindelijk gaat het om de rallysport in het algemeen. En zo af en toe zie je een jong talent rondrijden (en met 25 jaar ervaring vind ik dat daar wel kijk op mag hebben), waarbij je ook hoopt dat die zich kan blijven ontwikkelen.”

Foto: Robbin Bruins
Tekst: Rally-World Magazine

3 commentaren

1 Ping/Trackback

  1. 21 maart 2019    

    Prachtig verhaal! Wat een welverdiend succes die cup. Klein detail; De mooie foto komt weliswaar van de steverink-banden website maar is gemaakt door Robbin Bruins.

    • Dolf Jans Dolf Jans
      21 maart 2019    

      Dank voor de supersnelle aanpassing.

  2. […] wij mede-oprichter Rutger-Jan Hesselink over de 206 Rally Cup. Het interview daarvan is hier terug te […]

  1. Recordaantal deelnemers tijdens Visual Art Rally - on 31 maart 2019 at 11:53

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *